SUF dag 1 - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Grabowsky - WaarBenJij.nu SUF dag 1 - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Grabowsky - WaarBenJij.nu

SUF dag 1

Door: Ronald Zierikzee

Blijf op de hoogte en volg Grabowsky

21 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Austin

Vandaag is het de eerste Dell dag ! Maar eerst registreren. Het event van Dell is verspreid over 2 gebouwen. De meeste Software user Forum sessions (afgekort, de SUF sessies) zijn in het Hilton Hotel op 4th en daar tegenover het Austin Convention Center wat we al snel leren kennen als het ACC. In het ACC moeten we zijn vanavond waar daar zit de solutions showcase en alle partners. En daar komt ook onze vriend John ! Kleine tegenvaller na het registeren voor de Dell SUF is dat het voorbij is in een zucht. Je scanned je gegevens in, laat je fotootje zien en je krijgt een badge en that’s it. Geen leuke tas of andere Dell goodies. We besluiten om maar lekker opzichtig met onze Grabowsky tas rond te lopen, ze zullen weten dat we er zijn, oooh yeah.

De General Session zoomed in op de grote onderdelen waar Dell Software Group nu mee bezig is. Er zijn een aantal area’s waarin ze alle losse producten van de afgelopen jaren onder duidelijke afgebakende solutions zetten met als missie : Protect, Comply and Enable.
Het komt er op neer, dat alle Dell Software onderdelen zich primair focussen op functionaliteit waarin de problemen van de klant centraal staan. In plaats van software te maken met tal van features, zijn ze druk bezig met primaire usecases centraal te stellen om software te maken die alledaagse problemen oplossen. In een wereld waarin data breaches en miljoenen devices allemaal online (IoT) realiteit is, is er duidelijke behoefte aan software die je helpt om oa de groeiende data, recovery issues, identity and access management, verlaging van risico’s het hoofd te bieden. Men is bezig een stack aan software en diensten te bieden, met als duidelijke rode draad : Security ! En integratie !
Hier zit dan ook alles in. Governance, Mobility, Endpoint Security, Perimeter Security en een duidelijke “one pane of glass” waarin je vanuit zo veel als mogelijk een centrale view/console begrijpt waar je mee geconfronteerd wordt ipv diverse losse administratieve systemen stuk voor stuk te raadplegen. Integratie van alle Dell software onderdelen wordt belangrijk en ze duwen er een enorme energie in !

De eerste sessie gaat rondom Mobility and Compliance. Het is een sessie in 2 delen waar we vandaag bij deel 1 zitten. De sessie gaat in op connectivity vanuit DellOne IAM versie 7 en connectie met een Mobile Device Management oplossing als Dell Mobility Management (DMM). Waar de sessie start met de features en de “coolness” van IAM begrijpen we steeds meer over de “one pane of glass”. IAM7 is zo gebouwd, dat ze nu een modulaire aanpak hanteren waarbij ze veel makkelijker en veel sneller dan voorheen, nieuwe features aan het pakket kunnen toevoegen zonder om de 18 maanden nieuwe versies te releasen, zoals voorheen. De integratie van al die modulaire blokken wordt ook helderder. Webservices integratie punten (REST/SOAP) en alle connectivity vanuit .NET, ADO.NET, ODBC etc kan allemaal gebruikt worden en als je snapt hoe je het integratie project aan wilt pakken, is de integration verder niet zo heel ingewikkeld meer. Producten die je dus aan gaat sluiten klikken makkelijker op het framework met als doel : a connected Dell World.

We spreken nog even kort met de IAM productmanager en morgen zitten we bij hem in een sessie over de IAM roadmap binnen Dell. De tweede sessie gaat over Dell Cloud Manager, een product waarbij je workloads kunt configureren en dan kunt deployen naar populaire cloud omgevingen. Er wordt uitgelegd dat DCM prima in staat is om servers, serviceaccount etc te provisionen maar je hebt dan een meer of minder technisch tool in handen zonder echt value voor de business. Door hier IAM aan toe te voegen (versie 7 uiteraard) komt er compliance, policies en governance bij en dan wordt het wel business enabled. IAM7 integreert naadloos met DCM en leest dan al je configuraties in, die je dan vervolgens kunt laten aanvragen in een portal request. En daar kun je weer tal van policies overheen gooien om te bepalen wat gebeurt er, hoe gebeurt het zonder de techniek etc direct bij de business user te leggen. En door één connector naar DCM te leggen en deze verder de distributie naar de cloud providers te laten regelen, leg je zo min mogelijk complexe informatie vast en kun je met één set regels in IAM de DCM aansturen. Meer van zien, mogelijk morgen in de solutions lab.

Dan gaan we naar de EMEA receptie, mixen en mergen met de EMEA NL delegatie en even later lopen we de ACC in. In de ACC komt Robert back from the future, zien we tal van nieuwe en bekende partners en hier moeten we morgen zeker nog eens langslopen. De muziek is al losgebarsten. Een locale band knalt er op los. Snel even wat eten en het wordt drukker en drukker. Wat een mensen hier ! En wat een energie ! En dan komt onze gitaarheld John Mayer op het podium en wat kan die meneer gitaar spelen ! We genieten een uur van zijn muziek en gaan moe maar voldaan fully electric naar ons hotel terug om morgen weer fris de nieuwe sessies in te duiken ! Tot morgen ! De foto uploader heeft wat kuren dus ik hoop dat uploaden gaat lukken !