SUF dag 2 - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Grabowsky - WaarBenJij.nu SUF dag 2 - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Grabowsky - WaarBenJij.nu

SUF dag 2

Door: Ronald Zierikzee

Blijf op de hoogte en volg Grabowsky

23 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Austin

Vandaag is het de tweede dag. Ondanks dat we toch best OK slapen slaat toch vermoeidheid toe. Heeft vast met de Texaanse “slang” te maken waarin de presentaties worden gegeven en het omschakelen van NL naar US voor wat betreft ons luister- en spraakvermogen. Had ik al eerder gezegd dat het keihard werken is, zon beurs bezoeken… De keynote van Michael Dell gaat met name over het enablen van organisaties met behulp van oplossingen van Dell, en met de partners van Dell, tot “future enabled businesses”. Het komt er in het kort op neer, dat organisaties te maken hebben met grote veranderingen op het gebied van oa security, compliance, governance, big data, mobility, applicaties en de manier waarop bedrijven alles met elkaar moeten laten samenwerken (maar ook steeds sneller nieuwe diensten moeten kunnen introduceren). Dell gaat bedrijven helpen de enorme snelheid van data groei, data analyse, identities, access, applicaties, mobiele applicaties en alles wat tegenwoordig maar een IP adres heeft (IoT) onder controle te houden maar ook een basis te leggen waarin bedrijven veel makkelijker en sneller deze nieuwe technologie kunnen adopteren.

Dell ziet technology als nieuwe business enabler en heeft dus nu volledige focus hierop en is nu meer dan ooit, volledig klaar om via oa sales, het partner eco systeem en professional services hun diensten aan te bieden. Waar Dell vroeger alleen bekend was op relatief kleine schaal op het gebied van hardware zijn de laatste jaren de acquisities strategisch gekozen. Er is nu van alles beschikbaar. Klant en klare Big Data Analytics gateways, Identity/Access/Governance, End Point management, you name it. Volledig Dell rebranded waar nodig, integrated via modulaire frameworks en van a tot z dekkend.

Vandaag is ook de tweede dag van onze sessie die gisteren is gestart met deel 1. Vandaag zien we hoe “Risk” enabler is voor DelOne IAM om tal van processen te starten. Gisteren werd getoond hoe via een REST Webservices interface een connector met Dell MDM (Mobile Device Mgt) werd gelegd en hoe data kan stromen. Ook zijn activities beschreven en de objecten hiervoor zijn in DellOne ingevoerd. Vandaag zien we hoe de scripts, processes en “actions” met elkaar samenwerken. Het voorbeeld wat we zien is een marketing medewerker die op zijn device een non-compliant app actief maakt (facebook) en hierdoor in conflict is met een business policy die zegt “marketing mag op mobiele devices geen facebook installeren. Doen ze het toch : fire alarms !”. Het alarm komt binnen met de eerste sync terug vanuit MDM terug in DellOne. DellOne ziet een attribuut change en vuurt compliance en risk policies af om remediation toe te passen. In dit voorbeeld zien we hoe het device wordt gelocked via een REST call, hoe een action in de IT Shop voor de manager wordt geplaatst om deze persoon te bekijken (want Dell MDM heeft via DellOne de risk score verhoogd als gevolg van een app installatie) en te (re)certifyen. Is het certified, dan mag de medewerker weer verder werken op zijn device en kan dus ook aan MDM verteld worden, automatisch facebook te blokkeren. Hiermee is de volgende sync de “loop” weer gesloten en alle risico weer onder controle.

De volgende sessies zijn de DellOne IAM7 roadmap en features en alles wat nog toegevoegd gaat worden. Zeer cool om te zien dat er oa een compleet arsenaal aan connectoren gaat komen die je vrij kant en klaar kunt inzetten, hoe partners via een Module Development Kit eigen modules kunnen maken voor DellOne maar ook via een community platform (BOOMI genaamd) kunnen aanleveren. Met de SDK en Visual Studio zijn er nu tal van mogelijkheden offline te debuggen, te tracen en scripts te testen. Er wordt nu ook een Cloud Ready versie van DellOne als IDaaS beschikbaar gemaakt via Dell partners (zoals Simeio Solutions, die ook je beheer best willen overnemen, no problem). Er zit veel nieuws in versie 7 en versie 7 is voor Dell nu the way to go. Zit je op 6.1x ; go to 7 !

De dag wordt afgesloten met het verkrijgen van Dell gear. Zoals een tas, pennetjes, etc etc. Het diner is van en met onze Dell peers waarin we diverse onderwerpen en opportunities met elkaar doornemen. Het wordt een mooie Dell toekomst ! Namens Grabowsky langs deze weg, hartelijk dank voor een heerlijke avond !