SUF dag 3 - FINAL SUF - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Grabowsky - WaarBenJij.nu SUF dag 3 - FINAL SUF - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Grabowsky - WaarBenJij.nu

SUF dag 3 - FINAL SUF

Door: Ronald Zierikzee

Blijf op de hoogte en volg Grabowsky

23 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Austin

Vandaag is het de laatste dag van Dell World SUF. De dag begint al vroeg voor ons. Om 0800 begint de eerste sessie ! Dat is na die heerlijke maaltijd en avond van Dell best een kleine uitdaging ! De dag begint met een real life approach rondom Risk based certification. Een dik 2 uur durende sessie waarin met name duidelijk is gemaakt door oa Deloitte, dat het certificeren van grote communities/populaties via Roles, groups etc etc in veel gevallen niet altijd zo goed is. Bijvoorbeeld managers die veel delegeren en hun delegates hebben geen idee wát te reviewen, hoe ze reviewen of wat er gebeurt als. Duidelijk uit de sessie wordt dat je moet werken aan "waar liggen nu feitelijk de risicos". Wie voldoen dan een set kenmerken waarmee deze risico's daadwerkelijk reeel zijn. Is het dan niet beter om met deze risicos te beginnen en dan laag voor laag uiteindelijk de complete organisatie beet te pakken ? Want risico's wil je vaker "zien" en afhandelen dan 80% waarin feitelijk niet veel veranderd aan entitlements, roles en dergelijke. Genoeg food for thought hoe je de key stakeholders en owners moet gebruiken om vanuit deze risk gedachte, je inrichting van je security en compliance framework te doen.

Applicaties die aansluiten op DellOne en ook bijv RISK als enabler gebruiken is vaak veel waardevoller en krachtiger (en proactiever toe te passen) dan achteraf erachter te komen dat je al langere tijd compliancy issues en risk issues onvoldoende hebt behandeld. De producten van Dell rondom DellOne, zoals de SonicWall firewall, Privileged User Management zoals Safeguard/TPAM, een analytics engine en tal van andere systemen kunnen ook met deze risk omgaan. Bijvoorbeeld door trending. Log je vrijwel altijd in tussen 0800 en 1800 en dit doe je langere tijd, dan is het een risico als dit opeens midden in de nacht gebeurt. Waarom ? Wat weet het systeem dan van je ? Is dit aanleiding om je risk score te verhogen en een attestatie te starten ? En wie keurt dit goed of af ? Je manager ? Of juist de administrator van een target system ? Tal van andere voorbeelden worden genoemd waarin duidelijk wordt gemaakt dat via biijv social engineering, profiling en data/traffic analyse mensen op bijv. gedrag kunnen worden gemonitored, device onafhankelijk, lokatie en tijdonafhankelijk.

Onze laatste sessie is een sessie over de WebDesigner en het maken van custom portalen. Het loopt parallel met de closing keynote die we dus missen. We leren best veel over de WebDesigner maar het was een beknopte usecase die is uitgewerkt. Heb je meer of ingewikkeldere use cases, zorg dat er webdesigner kennis in het project zit !

En dan ineens is het blijkbaar over en uit met Dell World. We willen lunchen maar worden letterlijk en figuurlijk met het tapijt afgevoerd. In een oogwenk wordt een bruisende ruimte decor voor een in record tempo afbreken van stands. We lopen duidelijk in de weg dus tijd om naar buiten te lopen en het ACC uit. Echter, in het Hilton aan de overkant wordt ook al alles afgevoerd. Men wil duidelijk snel naar huis.

De dag sluiten we af met shoppen en dollars uitgeven voor personal use en waar nodig, het thuisfront. Dell World, we thank ya voor grote stukken kennis en kunde, energie, evaring en insight over alles waar Dell en de partners thans mee bezig zijn én bezig mee gaan. Hopelijk zien we jullie volgend jaar weer !

• 23 Oktober 2015 - 08:02

Steven:

Gasten, mooi om dit allemaal te lezen! Dank. Safe trip!

Steven

Tags: anticlimax