De reis - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Grabowsky - WaarBenJij.nu De reis - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Grabowsky - WaarBenJij.nu

De reis

Door: Ronald Zierikzee

Blijf op de hoogte en volg Grabowsky

19 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Austin

Zondagmorgen, 0600, de wekker gaat. Vandaag begint de lange reis naar de USA. Final checks take place. Ja, alles zit erin. Iedereen dag gezegd en daar gaan we dan. Robert woont tegenwoordig in de buurt van Ronald en haalt Ronald op. Floris komt met de trein naar Schiphol. Voor de zekerheid willen, hebben we met elkaar afgesproken, we ruim op tijd daar zijn ook al vliegen we eerst naar Londen.. Ronald en Robert zijn er om 07:40 en om 07:50 staan onze tassen gelabeled en al op de transportband. Waar we wat issues verwachten met “self service portalen” werden we simpel doch vertrouwd door een vriendelijk British Airways medewerker geholpen. Nu nog even wachten op Floris. Komt alles goed ? Kleine check, ja alles komt goed wordt er gemeld. ETA in 5 minutes. Even na 0800 is er ook Floris er en hij mag ook door een BA medewerker worden geholpen. Hij heeft de keuze uit een man een vrouw. Hij gaat voor de vrouw en wordt vervolgens een soort van afgebekt omdat zij alleen voor klanten werkt met meerdere entitlements. Hij had in de rij bij haar collega moeten staan. Maar ja, voor deze keer dan min of meer, wordt hij toch geholpen en krijgt hij een keurig mapje mee met alle reisinfo en kunnen we door de security check.

Riem af, laptop eruit, sleutels eruit, portemonnee eruit, ja dat was alles ? Oke, komt u maar. We staan om de beurt in een soort cabine, krijgen een full body scan naar ons idee en all systems green. U kunt door. Vervolgens een fouilleerrondje. Wederom all systems green. Snel ons mandje zoeken. Alles in omgekeerde volgorde weer terug aan en om het lijf en door naar de shopping area. Eerst een extra ontbijt zegt Robert. Een goede bodem is heel belangrijk, vervolgd hij. Hij gaat voor de snelle McBreakfast, Floris en Ronald doen een bio broodje. We kijken even later met zijn 3-en uit over een schitterende KLM toestel. Hoe kunnen die dingen toch zo gracieus de lucht in ? Blijft toch zo mooi, die toestellen die stijgen en landen.

Ok, we zijn onderweg. Vriendelijk BA personeel heet ons welkom en voor we het weten zijn we een uurtje later in London. Het voelt sneller om met het vliegtuig naar London te reizen dan met de auto naar ons werk. Getrained als we nu zijn loopt alles heel soepeltjes. Snel naar de terminal en gate. De bagage wordt meteen doorgesluisd en na syncen van de klok, hebben we een ineens krap uur om door security clearance te komen. En dan hebben we met zijn 3-en stress. Wat een mensen ! Dat gaan we niet halen. Laten we de fast-track lane nemen. Nee, nee dat mag niet zegt een medewerker. Terug in de queue heren. Gewoon aanschuiven. En dat duurt en dat duurt. Waarom ? Het wordt duidelijk. We staan in een typische “waiting time from this point” slinger-de-slang poortjes pad waar niemand uitkomt. Aan het eind zit zon elasti- band aan een paal en niemand loopt daar uit. Er staat ook niemand bij om mensen door te laten. Wat is dit ? Na 3 minuten, 5 seconden hebben we het gehad. De roltrap naar Security is nb 10 meter bij ons vandaan. We sluipen onder de elasti-band door en gaan direct voor de roltrap. Gelukt ! Hoeveel tijd nog ? 30 minuten en dan moeten we door Security heen zijn. En ook daar ! Wat een mensen ! Aha vandaar dat vanaf beneden niemand naar boven mag ! Het is gewoon te druk. Zo veel als mogelijk naar achteren heren, doorlopen, doorlopen. Wat een queue. De tijd tikt weg, weer proberen we stiekem de fast track lane te nemen maar nee nee, terug in de queue heren. Hoe komen we hier snel doorheen ? Tja, geen ontkomen aan.

En dan na 10 minuten staan we ons security ritueel weer uit te voeren. En 5 minuten later staan Ronald en Floris te wachten op Robert die letterlijk in zijn hemd staat. Whats up ? Ja, zit er weer iemand vóór me met een rare tas ofzo is het antwoord. Na 10 eindeloze minuten is ook Robert weer fully packaged en door naar de gate die ondertussen al aan het boarden is geslagen. We zien een bus naar Austin. De bus ? Waar staat dat vliegtuig dan ? Na even touren staat ze voor ons klaar en wat is ze mooi ! Naar binnen, naar onze plaatsen en voor de komende 10 uur proberen we het ons zo makkelijk mogelijk te maken. Met een high tech in flight entertainment system met recente blockbuster movies is de eerste 4 uur zo voorbij !